5 Apr 2009

Ustazah, nak pilih yang mana?






Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
hari ni, 5/4/09, ustazah ada satu kelas je.
tapi , kene ganti 2 kelas lain lah
hari ni, terasa mencabar tajuknya. walaupun sekadar menjentik rasa tahu anak didik dengan pengertian dan sebab hari akhirat berlaku
namun, research telah dimulakan sejak 3hari yang lalu

Soalan pertama : anak-anak ustazah, sama ke hari akhirat dengan hari kiamat?
ada yang menjawab, SAMA!
ada pula menjawab, TAK SAMA!
sama ke tak sama ni?
jawapannya:
Hari Kiamat adalah hari kehancuran alam ini.
tetapi, Hari Akhirat adalah hari pembalasan amal baik dan buruk manusia selepas berlakunya kiamat...
jadi, sama tak Hari Akhirat dan Hari Kiamat?
serentak, TAK SAMA!

tapi, tiba-tiba ada seorang si kecil bertanya, ustazah, antara PAS dengan BN, nak pilih yang mane?
terkedu lidahku seketika. kuperah akal buat mencerna jawapan ringkas dan padat buat si anak yang baru mengenal dunia(darjah3) dan begitu berminat mengetahui, pilihan yang mana akan membawa ke syurga dan yang mana pula akan membawa ke neraka.
Alhamdulillah, sesi P&P ini menjentik kesedarannya untuk memastikan segala amal dan pilihan di dunia akan dinilai dan dibicara di hari istimewa, di Padang Mahsyar, terhimpunnya semua manusia.

Saya simpan dulu jawapan saya, saya teringin nak dengar jawapan pembaca ruangan saya yang setia. Andai anda berada di tempat saya, apa yg anda ingin beritahu pada si anak kecil yang bertanya?

4 Comments:

Geekspro said...

Susah Gak Nak Jawab Tu :

Maybe kte bgtau die :

" Ikutlah Org Yang Betul2 Ikut Nabi "

Contohnya :

- Nabi Solat 5 Waktu
- Nabi Laksana Hukum Islam


Org Yang Tak Ikut Nabi Kita Jangan Ikut Dia..

Qurratu aini said...

betul2!
tu antara cadangan jawapan gak
bagus2
pilih kebenaran
Al-Quran dan sunnah

Geekspro said...

Apa plak jawapan ustazah kat budak2 tu??

Anonymous said...

Suruh diorang lupakan jer pasal cerita tu...suh diorang belajar dulu sampai abis, baru bleh pilih nak ikut parti mana...budak2 ni mesti ikut cakap cikgu punya...

Post a Comment